strespourazowy.pl
strespourazowy.plarrow right†Zaburzeniaarrow right†Zaburzenia sensoryczne u dzieci: Jak rozpoznać objawy i kiedy szukać pomocy?
Adrianna Wysocka

Adrianna Wysocka

|

27 sierpnia 2025

Zaburzenia sensoryczne u dzieci: Jak rozpoznać objawy i kiedy szukać pomocy?

Zaburzenia sensoryczne u dzieci: Jak rozpoznać objawy i kiedy szukać pomocy?

Spis treści

Klauzula informacyjna Treści publikowane na strespourazowy.pl mają charakter wyłącznie edukacyjny i nie stanowią indywidualnej porady medycznej, farmaceutycznej ani diagnostycznej. Nie zastępują konsultacji ze specjalistą. Przed podjęciem jakichkolwiek decyzji zdrowotnych skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą. Autor nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z zastosowania informacji przedstawionych na blogu.

Zauważyliście u swojego dziecka zachowania, które budzą Wasz niepokój? Czy Wasza pociecha reaguje nadmiernie na dźwięki, unika przytulania, a może jest w ciągłym ruchu? Ten artykuł pomoże Wam zrozumieć, czy za tymi nietypowymi reakcjami mogą kryć się zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Przedstawiam kluczowe objawy i wskazówki, które pozwolą Wam lepiej poznać świat Waszego dziecka i podjąć odpowiednie kroki.

Zaburzenia sensoryczne u dzieci jak rozpoznać objawy i kiedy szukać pomocy?

  • Zaburzenia integracji sensorycznej (SI) to trudności mózgu w prawidłowym przetwarzaniu bodźców zmysłowych.
  • Wyróżnia się trzy główne typy reakcji: nadwrażliwość, niedowrażliwość i poszukiwanie sensoryczne.
  • Objawy manifestują się w siedmiu zmysłach, wpływając na codzienne funkcjonowanie dziecka.
  • Manifestacje zaburzeń SI zmieniają się i ewoluują wraz z wiekiem dziecka, od niemowlęctwa po wiek szkolny.
  • Wczesne rozpoznanie objawów jest kluczowe, a diagnozę stawia certyfikowany terapeuta SI.
  • Terapia SI, oparta na "naukowej zabawie", pomaga dziecku lepiej organizować i przetwarzać bodźce.

Czy to tylko „niegrzeczność”, czy świat jest dla Twojego dziecka za głośny?

Często obserwujemy u dzieci zachowania, które łatwo przypisać „niegrzeczności” lub „złej woli”. Jednak za nadmierną ruchliwością, wybuchami złości, wybiórczością pokarmową czy niechęcią do pewnych ubrań może kryć się coś głębszego. Mowa o zaburzeniach przetwarzania sensorycznego, znanych szerzej jako zaburzenia integracji sensorycznej (SI). To stan, w którym mózg ma trudności z efektywnym odbieraniem, organizowaniem i reagowaniem na informacje płynące z otoczenia poprzez nasze zmysły. To nie jest kwestia wyboru czy wychowania, ale realne wyzwanie dla układu nerwowego dziecka.

Krótki test dla rodzica: Czy te zachowania brzmią znajomo?

  • Czy Twoje dziecko reaguje bardzo silnie na dźwięki, które dla innych są normalne (np. odkurzacz, suszarka do włosów, głośniejsze rozmowy)?
  • Czy unika dotyku, przytulania, metek w ubraniach, a może ma problem z brudzeniem rąk?
  • Czy Twoja pociecha jest nadmiernie ruchliwa, ciągle w biegu, nie potrafi usiedzieć w miejscu?
  • A może jest wręcz przeciwnie dziecko wydaje się apatyczne, mało reaktywne na bodźce, jakby żyło we własnym świecie?
  • Czy zauważasz u dziecka problemy z koordynacją ruchową, częste potykanie się, niezdarność?
  • Czy dziecko ma bardzo wybiórczą dietę, odrzuca wiele pokarmów ze względu na ich konsystencję, zapach lub smak?
  • Czy Twoja pociecha ma trudności z koncentracją uwagi, łatwo się rozprasza?
  • Czy dziecko wydaje się nie odczuwać bólu w typowy sposób lub przeciwnie reaguje przesadnie na drobne skaleczenia?

Trzy oblicza zaburzeń sensorycznych: Nadwrażliwość, niedowrażliwość i poszukiwanie wrażeń

Kiedy mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej, zazwyczaj mamy na myśli trzy główne sposoby, w jakie układ nerwowy dziecka może reagować na bodźce. Mogą to być reakcje obronne, czyli unikanie tego, co dla nas jest neutralne (nadwrażliwość), potrzeba bardzo intensywnych doznań, aby w ogóle coś poczuć (niedowrażliwość), albo aktywne poszukiwanie silnych wrażeń, często w celu samoregulacji (poszukiwanie sensoryczne). Zrozumienie tych mechanizmów jest kluczowe dla identyfikacji potrzeb dziecka.

Gdy metka drapie jak papier ścierny: Jak rozpoznać dziecko nadwrażliwe sensorycznie?

Nadwrażliwość sensoryczna to stan, w którym dziecko odbiera bodźce z otoczenia ze znacznie większą intensywnością niż przeciętnie. Dla niego zwykłe dźwięki mogą być ogłuszające, delikatny dotyk nieprzyjemny, a zapachy przytłaczające. Układ nerwowy dziecka działa jak system alarmowy, który reaguje przesadnie na bodźce, które dla większości z nas są nieistotne. To prowadzi do unikania sytuacji, które mogą wywołać dyskomfort.

  • Dotyk: Niechęć do metek, szwów w ubraniach, określonych faktur materiałów, brudzenia rąk (farby, piasek, jedzenie), mycia włosów, obcinania paznokci, przytulania, dotykania przez inne osoby.
  • Słuch: Zatykanie uszu na codzienne dźwięki (odkurzacz, suszarka do włosów, mikser, dzwonek do drzwi, syrena), silny lęk przed hałasem, trudności ze skupieniem się w głośnym otoczeniu.
  • Wzrok: Unikanie kontaktu wzrokowego, mrużenie oczu przy normalnym świetle, wrażliwość na jaskrawe kolory lub migające światła, trudności z odnalezieniem przedmiotu w zatłoczonym otoczeniu.
  • Równowaga: Lęk przed placami zabaw, huśtawkami, zjeżdżalniami, kręceniem się, chodzeniem po nierównym terenie, czy nawet po krawężniku; silna choroba lokomocyjna.
  • Węch i smak: Silne, negatywne reakcje na zapachy, które dla innych są neutralne (np. zapach jedzenia, perfumy), wybiórczość pokarmowa związana z konsystencją, smakiem lub zapachem potrawy.

Mały siłacz bez poczucia zagrożenia: Czym charakteryzuje się dziecko niedowrażliwe sensorycznie?

Niedowrażliwość sensoryczna to przeciwieństwo nadwrażliwości. Układ nerwowy dziecka potrzebuje bardzo silnych bodźców, aby w ogóle je zarejestrować. Dziecko może wydawać się obojętne na to, co dzieje się wokół, nie reaguje na ból w typowy sposób, a jego motywacja do działania jest często napędzana potrzebą dostarczenia sobie coraz silniejszych wrażeń. Może to prowadzić do zachowań ryzykownych, ponieważ dziecko nie czuje zagrożenia w sposób, w jaki czuje je większość z nas.

  • Dotyk: Brak reakcji na ból (upadki, uderzenia), brak świadomości obecności ubrania na ciele, potrzeba bardzo mocnego przytulania, wciskania się w ciasne przestrzenie.
  • Słuch: Ignorowanie wołania po imieniu, potrzeba głośnego słuchania muzyki lub oglądania telewizji, nieświadomość hałasu otoczenia.
  • Równowaga: Ciągłe kręcenie się w kółko, huśtanie, skakanie, bieganie bez odczuwania zawrotów głowy; potrzeba intensywnych ruchów.
  • Wzrok: Fascynacja migającymi światłami, wirującymi przedmiotami, intensywne patrzenie na obiekty z bliska.

Wiecznie w ruchu, w poszukiwaniu wrażeń: Na czym polega poszukiwanie sensoryczne?

Poszukiwanie sensoryczne to aktywne, często świadome dążenie do dostarczania sobie intensywnych bodźców. Choć ma wiele wspólnego z niedowrażliwością, ponieważ również wynika z potrzeby regulacji układu nerwowego, to tutaj dziecko celowo szuka wrażeń. Może to być np. nieustanne bieganie, skakanie, uderzanie przedmiotami, dotykanie wszystkiego wokół, wpatrywanie się w wirujące obiekty, czy nawet „barankowanie” (uderzanie głową o twarde powierzchnie). Dziecko robi to, by poczuć się „żywym” i lepiej zorganizować swoje wewnętrzne doznania.

dziecko reagujące na bodźce sensoryczne, zmysły u dzieci infografika

Mapa objawów: Jak zaburzenia integracji sensorycznej manifestują się w siedmiu zmysłach?

Zaburzenia integracji sensorycznej mogą dotyczyć każdego z siedmiu zmysłów, a objawy często występują w kombinacji, co sprawia, że obraz problemu jest złożony. Zrozumienie, jak każdy zmysł może być zaburzony, pozwala nam lepiej interpretować zachowania dziecka i dostrzegać subtelne sygnały, które mogą umykać naszej uwadze.

Zmysł dotyku: Od unikania bliskości po potrzebę bardzo mocnego uścisku

Zmysł dotyku jest jednym z pierwszych, który rozwija się u człowieka i odgrywa kluczową rolę w budowaniu poczucia bezpieczeństwa i poznawaniu świata. Jego zaburzenia mogą znacząco wpływać na codzienne funkcjonowanie dziecka.

  • Nadwrażliwość dotykowa:
    • Niechęć do przytulania, dotykania, bycia głaskanym.
    • Silny dyskomfort związany z metkami, szwami, fakturą ubrań.
    • Unikanie kontaktu z jedzeniem o określonej konsystencji, brudzenia rąk (piasek, farby, plastelina).
    • Trudności z myciem włosów, zębów, obcinaniem paznokci.
    • Wrażenie, że dotyk jest zbyt mocny, drapiący, nieprzyjemny.
  • Podwrażliwość dotykowa:
    • Brak reakcji na ból dziecko może się skaleczyć lub uderzyć i nie zareagować.
    • Potrzeba mocnego docisku, „wciskania się” w przedmioty lub osoby.
    • Ciągłe dotykanie przedmiotów, ludzi, faktur.
    • Nieświadomość obecności ubrania na ciele.
    • Potrzeba bardzo mocnych uścisków.

Zmysł równowagi (układ przedsionkowy): Problemy z placem zabaw, choroba lokomocyjna i nieustanne wirowanie

Układ przedsionkowy, zlokalizowany w uchu wewnętrznym, odpowiada za odbieranie ruchu, grawitacji i orientację w przestrzeni. Jego zaburzenia manifestują się w problemach z równowagą, koordynacją i percepcją ruchu.

  • Nadwrażliwość przedsionkowa:
    • Silna choroba lokomocyjna (nudności, wymioty podczas jazdy samochodem, statkiem).
    • Lęk przed ruchem, wysokością, huśtawkami, zjeżdżalniami, karuzelami.
    • Unikanie biegania, skakania, zabaw wymagających dynamicznego ruchu.
    • Trudności z utrzymaniem równowagi, chodzeniem po nierównym terenie, krawężnikach.
  • Podwrażliwość przedsionkowa:
    • Ciągłe poszukiwanie ruchu: potrzeba huśtania się, kręcenia w kółko, biegania, skakania.
    • Brak odczuwania zawrotów głowy nawet po intensywnym ruchu.
    • Może wykazywać tendencję do „przewracania się” na innych, ponieważ nie kontroluje siły ruchu.

Zmysł czucia głębokiego (propriocepcja): Dlaczego Twoje dziecko jest "niezgrabne" i ciągle coś psuje?

Propriocepcja, czyli zmysł czucia głębokiego, informuje nas o położeniu części ciała względem siebie i o tym, jaki nacisk wywieramy. Kiedy ten zmysł jest zaburzony, dziecko może mieć problemy z koordynacją, świadomością własnego ciała i kontrolą siły mięśniowej.

  • Zaburzenia propriocepcji:
    • Niezdarność, częste potykanie się, wpadanie na przedmioty.
    • Używanie zbyt dużej siły (np. łamanie kredek, zbyt mocne ściskanie przedmiotów, zamykanie drzwi z hukiem) lub zbyt małej (np. nieumiejętność zapięcia guzików, trudności z utrzymaniem długopisu).
    • Trudności z oceną odległości i przestrzeni.
    • Potrzeba mocnego docisku, ciasnych ubrań, „barankowania” (uderzania głową o podłoże).
    • Brak świadomości ułożenia własnego ciała w przestrzeni.

Zmysł słuchu: Kiedy odkurzacz wywołuje panikę, a wołanie po imieniu jest ignorowane

Słuch jest kluczowy dla komunikacji i orientacji w otoczeniu. Zaburzenia w tym obszarze mogą prowadzić do problemów z koncentracją, lęku i trudności w relacjach społecznych.

  • Nadwrażliwość słuchowa:
    • Zatykanie uszu na codzienne dźwięki (odkurzacz, suszarka, mikser, dzwonek do drzwi).
    • Silny lęk przed hałasem, głośnymi wydarzeniami (imprezy, fajerwerki).
    • Trudności z koncentracją w hałaśliwym otoczeniu, np. w klasie.
    • Reagowanie paniką na niespodziewane, głośne dźwięki.
  • Podwrażliwość słuchowa:
    • Ignorowanie wołania po imieniu, jakby dziecko nie słyszało.
    • Potrzeba głośnego słuchania muzyki lub oglądania telewizji.
    • Nie reagowanie na dźwięki ostrzegawcze.
    • Może wydawać się „głuche” na pewne bodźce słuchowe.

Zmysł wzroku: Problemy z ostrym światłem, chaosem wizualnym i kontaktem wzrokowym

Wzrok dostarcza nam ogromnej ilości informacji o świecie. Jego zaburzenia mogą wpływać na percepcję, koncentrację i interakcje społeczne.

  • Nadwrażliwość wzrokowa:
    • Unikanie kontaktu wzrokowego.
    • Wrażliwość na jaskrawe światło, światło słoneczne, światła fluorescencyjne.
    • Trudności z odnalezieniem przedmiotów w zatłoczonym otoczeniu.
    • Mrużenie oczu, pocieranie oczu.
    • Wrażenie, że otoczenie jest zbyt „chaotyczne” wizualnie.
  • Podwrażliwość/Poszukiwanie wzrokowe:
    • Fascynacja migającymi światłami, wirującymi przedmiotami.
    • Wpatrywanie się w obiekty z bardzo bliska.
    • Ciągłe poszukiwanie ruchu i stymulacji wzrokowej.
    • Trudności z utrzymaniem uwagi na statycznych obrazach.

Zmysły smaku i węchu: Czy wybiórczość pokarmowa to zawsze "niejadek"?

Zmysły smaku i węchu są ściśle powiązane i odgrywają ogromną rolę w naszym odżywianiu i postrzeganiu otoczenia. Ich zaburzenia często objawiają się jako wybiórczość pokarmowa.

  • Nadwrażliwość smakowa i węchowa:
    • Silne, negatywne reakcje na zapachy, które dla innych są neutralne (np. zapach gotowanego jedzenia, perfumy, środki czystości).
    • Bardzo ograniczona dieta, odmawianie próbowania nowych potraw.
    • Niechęć do określonych konsystencji jedzenia (np. grudki, papki).
    • Reakcje wymiotne na niektóre zapachy lub smaki.
    • Problemy z akceptacją jedzenia, które nie jest idealnie przygotowane.
  • Podwrażliwość smakowa i węchowa:
    • Potrzeba bardzo intensywnych smaków i zapachów.
    • Wkładanie do ust niejadalnych przedmiotów w celu poznania ich smaku/zapachu.
    • Może być mniej wybredne pod względem konsystencji, ale nadal może mieć swoje preferencje.

Jak objawy zaburzeń sensorycznych zmieniają się z wiekiem dziecka?

Ważne jest, aby pamiętać, że objawy zaburzeń integracji sensorycznej nie są stałe i mogą ewoluować wraz z rozwojem dziecka. To, co obserwujemy u niemowlęcia, może wyglądać inaczej u przedszkolaka czy ucznia. Zmiany te wynikają z naturalnego rozwoju układu nerwowego i zmieniających się wyzwań, przed jakimi staje dziecko w kolejnych etapach życia.

Sygnały alarmowe u niemowląt (0-1 rok): Kłopoty ze snem, karmieniem i uspokajaniem

U najmłodszych dzieci objawy zaburzeń SI mogą być subtelne i łatwe do przeoczenia, często maskowane przez typowe dla wieku trudności. Jednak pewne wzorce zachowań mogą wskazywać na problemy z przetwarzaniem sensorycznym.

  • Problemy z zasypianiem i utrzymaniem snu, nadmierna senność lub pobudzenie.
  • Trudności z karmieniem, ssaniem, problemy z akceptacją smoczka.
  • Nadmierna płaczliwość, trudności z wyciszeniem i uspokojeniem dziecka.
  • Prężenie ciała, sztywność lub przeciwnie nadmierna wiotkość mięśni.
  • Nadmierna reaktywność na dotyk, dźwięk, światło lub przeciwnie apatia.
  • Niechęć do bycia noszonym, przytulaniem lub potrzeba bardzo mocnego otulenia.

Oznaki u małych dzieci (1-3 lata): Wyzwania na placu zabaw, przy stole i w kontaktach z rówieśnikami

W wieku, gdy dziecko zaczyna eksplorować świat na własną rękę, objawy zaburzeń SI stają się bardziej widoczne i mogą wpływać na jego interakcje z otoczeniem.

  • Unikanie zabaw wymagających kontaktu z różnymi fakturami (piasek, plastelina, farby).
  • Problemy z samoobsługą, takie jak ubieranie się (niechęć do pewnych ubrań), jedzenie (wybiórczość pokarmowa).
  • Nadmierna ruchliwość, ciągłe bieganie, skakanie, kręcenie się.
  • Lub przeciwnie unikanie ruchu, lęk przed placami zabaw, niechęć do chodzenia.
  • Trudności w kontaktach z rówieśnikami, np. przez nadmierną agresję fizyczną (nieintencjonalne popychanie, gryzienie).
  • Silne reakcje na dźwięki, zapachy, światło.

Manifestacje w wieku przedszkolnym (3-6 lat): Trudności z zabawami w grupie, samoobsługą i koncentracją

W wieku przedszkolnym dziecko jest coraz bardziej zaangażowane w życie społeczne i edukacyjne, co uwidacznia problemy związane z przetwarzaniem sensorycznym.

  • Trudności w zabawach grupowych, problemy z przestrzeganiem zasad, nadmierna impulsywność.
  • Nadal obecne problemy z samoobsługą (ubieranie, jedzenie), szczególnie gdy wymagają precyzji manualnej.
  • Problemy z koncentracją uwagi na zadaniach, łatwe rozpraszanie się.
  • Nadmierna męczliwość, trudności z organizacją zabawy.
  • Potrzeba ciągłego ruchu, wiercenie się, trudności z usiedzeniem w miejscu.
  • Unikanie pewnych aktywności, które dla innych dzieci są naturalne (np. rysowanie, lepienie).

Szkolne wyzwania (7+ lat): Gdy problemy sensoryczne wpływają na naukę pisania, czytania i zachowanie w klasie

Wymagania stawiane przez szkołę mogą uwypuklić trudności wynikające z zaburzeń integracji sensorycznej, wpływając na proces uczenia się i funkcjonowanie społeczne.

  • Kłopoty z koncentracją na lekcji, trudności z nadążeniem za materiałem.
  • Problemy z nauką pisania: nieprawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego, zbyt mocny lub zbyt słaby nacisk na papier, nieestetyczne pismo.
  • Trudności z organizacją pracy własnej, planowaniem zadań.
  • Nadmierna męczliwość, potrzeba częstych przerw od nauki.
  • Nadmierne „wiercenie się” w ławce, trudności z utrzymaniem uwagi podczas długich lekcji.
  • Problemy z relacjami z rówieśnikami, wynikające z nadmiernej wrażliwości lub impulsywności.
  • Trudności z akceptacją zmian w planie dnia lub otoczeniu.

Przeczytaj również: Odkryj swój typ osobowości: Testy i znaczenie dla życia

Co robić, gdy podejrzewasz zaburzenia sensoryczne u dziecka? Konkretne kroki do pomocy

Jeśli po przeczytaniu powyższych informacji zaczynasz podejrzewać, że Twoje dziecko może mieć trudności z przetwarzaniem sensorycznym, pamiętaj to nie jest wyrok, a sygnał, że potrzebna jest pomoc. Wczesne rozpoznanie i odpowiednie wsparcie mogą znacząco poprawić jakość życia dziecka i całej rodziny. Istnieją sprawdzone metody diagnozy i terapii, które pomagają dzieciom lepiej radzić sobie z wyzwaniami sensorycznymi.

Gdzie szukać pomocy w Polsce? Rola terapeuty integracji sensorycznej

W Polsce diagnozą i terapią zaburzeń integracji sensorycznej zajmują się wykwalifikowani specjaliści terapeuci integracji sensorycznej. Są to osoby, które ukończyły specjalistyczne szkolenia i posiadają certyfikaty potwierdzające ich kompetencje w tym zakresie. Warto szukać pomocy u terapeutów zrzeszonych w Polskim Stowarzyszeniu Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS), które dba o wysokie standardy kształcenia i praktyki terapeutycznej w Polsce. To właśnie terapeuta SI jest osobą, która może przeprowadzić profesjonalną diagnozę i zaproponować odpowiednią ścieżkę terapeutyczną.

Jak wygląda proces diagnozy? Przygotuj się na pierwszą wizytę

Proces diagnozy zaburzeń integracji sensorycznej jest kompleksowy i zazwyczaj obejmuje kilka etapów. Ma on na celu dokładne zrozumienie funkcjonowania sensorycznego dziecka i zidentyfikowanie ewentualnych trudności.

  1. Wywiad z rodzicami: Terapeuta przeprowadza szczegółową rozmowę z rodzicami na temat rozwoju dziecka, jego zachowań, mocnych i słabych stron oraz obserwacji dotyczących funkcjonowania sensorycznego.
  2. Kwestionariusze: Rodzice często wypełniają specjalne kwestionariusze dotyczące zachowań dziecka w różnych sytuacjach, co dostarcza cennych informacji.
  3. Obserwacja kliniczna: Kluczowym elementem jest obserwacja dziecka podczas wykonywania różnorodnych zadań w gabinecie terapeutycznym. Terapeuta ocenia reakcje dziecka na bodźce dotykowe, słuchowe, wzrokowe, ruchowe, a także jego koordynację, równowagę i planowanie motoryczne.

Warto zaznaczyć, że pełna diagnoza integracji sensorycznej jest zazwyczaj wykonywana u dzieci powyżej 4. roku życia. U młodszych dzieci, ze względu na dynamiczny rozwój, terapeuta może określić tzw. profil sensoryczny, wskazujący na dominujące tendencje w reakcjach na bodźce.

To nie wyrok: Jak terapia SI może odmienić codzienne funkcjonowanie Twojego dziecka

Terapia integracji sensorycznej, często określana jako „naukowa zabawa”, to proces, który ma na celu pomóc dziecku lepiej organizować i przetwarzać informacje sensoryczne. Odbywa się ona w specjalnie przygotowanej sali, wyposażonej w różnorodne sprzęty terapeutyczne, takie jak huśtawki, hamaki, trampoliny, ścieżki sensoryczne czy materiały o różnej fakturze. Terapeuta, poprzez celowo zaplanowane aktywności, dostarcza dziecku kontrolowanych bodźców sensorycznych, które są dostosowane do jego indywidualnych potrzeb. Celem jest nie tylko poprawa reakcji na bodźce, ale przede wszystkim wsparcie rozwoju dziecka w kluczowych obszarach: koncentracji, koordynacji ruchowej, umiejętnościach społecznych i emocjonalnych. Terapia SI może znacząco wpłynąć na codzienne funkcjonowanie dziecka, zmniejszając jego frustrację i zwiększając poczucie kompetencji, co przekłada się na lepszą jakość życia całej rodziny.

Najczęstsze pytania

To trudności mózgu w prawidłowym odbieraniu i przetwarzaniu bodźców zmysłowych. Powodują one problemy z reakcją na otoczenie i codzienne funkcjonowanie.

Wyróżniamy nadwrażliwość (unikanie bodźców), niedowrażliwość (potrzeba silnych doznań) oraz poszukiwanie sensoryczne (aktywne dążenie do wrażeń).

Tak, manifestacje zaburzeń SI ewoluują. U niemowląt są subtelne, u starszych dzieci mogą wpływać na naukę, zachowanie i relacje społeczne.

Pomocy należy szukać u certyfikowanego terapeuty integracji sensorycznej (SI). Można też szukać informacji na stronie Polskiego Stowarzyszenia Terapeutów Integracji Sensorycznej (PSTIS).

Tagi:

zaburzenia sensoryczne u dzieci objawy
zaburzenia sensoryczne u dzieci
objawy zaburzeń sensorycznych
terapia integracji sensorycznej
nadwrażliwość sensoryczna u dziecka
niedowrażliwość sensoryczna

Udostępnij artykuł

Autor Adrianna Wysocka
Adrianna Wysocka
Nazywam się Adrianna Wysocka i od ponad 10 lat zajmuję się tematyką zdrowia, koncentrując się na holistycznym podejściu do dobrostanu. Posiadam wykształcenie w dziedzinie dietetyki oraz psychologii zdrowia, co pozwala mi na łączenie wiedzy naukowej z praktycznymi rozwiązaniami, które wspierają zdrowy styl życia. Moje doświadczenie obejmuje pracę z klientami indywidualnymi oraz prowadzenie warsztatów, co daje mi unikalną perspektywę na wyzwania, przed którymi stają osoby pragnące poprawić swoje zdrowie. Pisząc dla strespourazowy.pl, moim celem jest dostarczanie rzetelnych i przystępnych informacji, które pomogą czytelnikom podejmować świadome decyzje dotyczące ich zdrowia. Wierzę w siłę wiedzy i jej wpływ na codzienne życie, dlatego staram się dzielić się sprawdzonymi metodami oraz nowinkami ze świata zdrowia. Moja misja to inspirowanie innych do dbania o siebie i odkrywania własnego potencjału w dążeniu do lepszego samopoczucia.

Napisz komentarz

Zobacz więcej